MASALAH SYARAT SUCI DARIPADA HADAS BESAR DAN KECIL

SYARAT SUCI DARIPADA HADAS BESAR DAN KECIL ITU 3 PERKARA :

1. Islam

2. Mumayiz yaitu tahu makan dan minum dan bersuci sendirinya.

3. Air yang menyucikan maka tiada sah mengangkat hadas dan menghilangkan najis itu melainkan dengan air yang mutlak yaitu air yang turun dari langit atau air yang terbit dari bumi dan apabila berubah air mutlak itu rasanya atau baunya atau warnanya dengan ubah yang sangat, sebab kecampuran suatu benda yang suci seperti kesambi atau lainnya, Niscaya tiadalah sah bersuci dengan dia.

   Maka tiada mengapa berubah ia sebab lumpur atau lama diamnya atau dengan tanah dan keyambang dan sebab berubah tempat lalunya, Seperti tanah cempaka dan tiada memberi mudharat pula jika berubah ia sebab dimasukkan gaharu atau minyak kedalamnya dan tiada sah bersuci dengan air yang sudah terpakai pada fardhu mengambil air sembahyang dan mandi junub.

peringatan :

Maka jikalau dimasukkan oleh orang yang mengambil air sembahyang tangannya kemudian daripada membasuh muka atau orang yang junub kemudian daripada sudah ia berniat mandi kedalam air yang kurang daripada dua kulah maka jika ada di niatkan tangan akan sabara niscaya tiadalah memberi mudharat dan jika tiada diniatkan akan sabara maka jadilah air itu musta'mal dan tiadalah lagi dapat di pakai.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »